Vælg en side

DEN DANSKE VIOLONBANDE

 

 

 

VIOLON-BANDEN, Rosenborg Slots barokensemble, kendes af mange fra de succesfulde Lydkanalkoncerter på Rosenborg Slot. Oplev landets ældste, stadigt aktive kammermusikensemble med en række betydningsfulde medlemmer indenfor klassisk musikformidling.  Den oprindelige Violon-Bande blev ansat hos Frederik d. III i 1655.  360 år senere er Violon-Bandens varemærke spændende historier, humor og unikke musikoplevelser fremført på historiske instrumenter.

I 2024 kan Violon Banden fejre sit 50 års jubilæum, og det endda som landets ældst eksisterende kammermusikensemble. Ensemblet kan samtidig fejre, at det er 40 år siden man begyndte med at spille koncerter regelmæssigt på Rosenborg Slot og dermed blev tilknyttet slottet som husensemble.

BESTALLING

 

 

 

 

 

 

 

“Vi Frederik d. III, Konge af Danmark og Norge, de venders og Gothers, Hertug af Slesvig, Holsten, Stormarn og Dietmarsken, Greve af Oldenburg og Delmenhorst gør hermed vitterligt, at vi nådigst har beskikket og ansat vor tjener Pascall Bansse som vor tjener og leder af Violonbanden. Især skal han opvarte med musik i vor residensby eller på hvilket sted og til hvilken til vi allernådigst lader ham det befale eller betyde, og han skal sørge for at vore violinister bliver holdt i rette tugt og orden, at de til enhver tid kan udføre den musikalske opvartning, der påhviler dem”.

 

 

 

 

Den 18. juli 1655 underskrev Frederik d. III denne bestalling og Violon-Banden, dannet efter fransk forbillede, var nu en realitet. Den nuværende VIOLON-BANDE debuterede 320 år senere i 1974. Ved koncerter i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Polen, Holland, Belgien og Spanien har Violon-Banden stået for utallige 1.opførelser i nyere tid af 15-, 16- og 1700-talsmusik, bl.a. ved sine årlige koncerter på Rosenborg Slot, Frederik d.III’s residensslot i København.  

 

LYDKANAL-KONCERTER

 

 

Violon 2012

VIOLON-BANDEN er især blevet kendt for sine “Lydkanal-Koncerter”. Chr. 4. fik selv ideen til lydkanalerne på Rosenborg Slot, så han kunne nyde musikken i sit private gemak, Vinterstuen, uden at skulle have selskab af musikere i selve rummet. I september 1634 mødtes Christian 4. med den franske ambassadør Grev d’Avaux på Rosenborg Slot. Mødet blev beskrevet af gesandtens sekretær Charles Ogier:

 

Vi trak os tilbage, og Kongen førte ambassadøren til en lysthus med glasruder, hvor der på et stenbord var serveret konfekt som Kongen bød ham. Derpå førte Kongen ham ind i en firkantet med malerier prydet sal, under hvilket han plejede at anbringe sine musikere. Han indbød os til at komme nærmere og ved vor indtræden hilste  han os atter ved at aftage hatten; thi både han og gesandten havde deres hatte på og stod midt i stuen. I det samme begyndte musikken – med forbavselse hørte vi denne overraskende nydelse. Gesandten berømmede i høje toner kongens opfindsomhed, thi denne havde selv udpønset det herlige spil, og vi forsøgte ligeledes med ærbødige miner at tilkendegive vor fornøjelse overfor kongen, der flere gange så på os.”

 

Rosenborg Slots ledelse har kendt til eksistensen af lydkanalerne via disse dagbogsnotater, men hvor musikken skulle klinge på slottet kunne man ikke med sikkerhed fastslå. Først i 2005 fandt man beviset på, at det var i Chr. 4.s vinterstue lydkanalerne var skjult under møbler med udskårne fødder. Fundet skete ret tilfældigt i forbindelse med restaureringen af den gamle vinkælder under vinterstuen – først da kunne dagbogsnotaterne bekræftes. Dronning Margrethe var den første der fik demonstreret Christian 4.s ’hemmelige musik’, og siden har flere statsoverhoveder og prominente gæster fået denne eksklusive oplevelse med sig hjem. Rosenborg og  Violon-Banden vækker historien til live, og fortæller i ord og med Christian 4.s musik om det unikke musikanlæg, der fungerer uden højttalere og forstærkere og som dannede skole i Europa.

 

VINTERSTUEN PÅ ROSENBORG HVOR LYDKANAL-KONCERTERNE FINDER STED

Oplev historiens vingesus, når musikken efter små 400 år igen strømmer op gennem Christian 4.s genialt udtænkte lydkanaler.

VIOLONBANDENS KONCERTER 2024 på Rosenborg Slot:

KOMMER SNART

 

 

 

 

VIOLON-BANDEN:

 

 

ANGELICA ASP, sopran
Uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Debut fra solistklassen ved Syddansk Musikkonservatorium i 2014. Angelica Asp har senest medvirket i den Reumertpris-vindende opera ”Andre Bygninger” på Den Fynske Opera og tidligere bl.a. sunget rollen som Kate Pinkerton i ”Madame Butterfly” på Opera Hedeland og Valencienne i “Den Glade Enke” på Hofteatret i København. Vinder i 2017 af Årets Bedste Opera/Operette-præstation i CPHCULTURE for sin udførelse af onewoman-operaen Beruset.

 

 

 

STEFANIE BARNER MADSEN, violin
Uddannet hos Prof. Ida Bieler på Musikhochschule Frankfurt am Main, senere studier hos Anne Röhrig, Prof. Michael Schneider,John Holloway og Andrew Manze. Har spillet i La Stagione Frankfurt og Fiori Musicali Bremen og er medlem Concerto Copenhagen. Spiller i forskellige ensembler bl.a. Lachrimæ, Originalerne, Gentofte Barok, La Lumiere Du Nord, Festspielorchester Göttingen og mange andre.

 

MOGENS RASMUSSEN, viola da gamba
Uddannet hos blandt andre Jordi Savall. Medstifter af det internationalt sammensatte gambe-ensemble Bourrasque og medlem af Opus 4. Underviser på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, København. Efterspurgt gambesolist blandt andet ved opførelser af Johann Sebastian Bachs passioner. Arrangør af Violon-Bandens Rosenborgkoncerter.

 

MOGENS ANDRESEN,  barokbasun
Medlem af Det Kongelige Kapel 1974-88, medstifter af  Det Kgl. Kapels Messingensemble, professor på Det Kongelige Danske  Musikkonservatorium indtil 2012 og blandt meget andet leder af Musikkonservatoriets Messingensemble. Gæstelærer, instruktør og dirigent ved konservatorier ud over Europa. Arrangør og komponist. Modtog 2016 International Trombone Association’s Neill Humfeld Pris, der tildeles basunister for fremragende pædagogisk virksomhed.  Forfatter til den anmelderroste bog ”Det Kongelige Kapel – verdens ældste orkester”.

 

 SØREN GLEERUP HANSEN, cembalo
Uddannet som organist på Det Kongelige Danske Musikkonserva­torium med debut fra solistklassen i 1996. Aktiv som organist og cembalist både solistisk og kammermusikalsk. Har indspillet cd’er med orgelmusik af bl.a. Johannes Brahms, Vincent Lübeck samt dansk romantisk orgelmusik på orglet i Kronborg Slotskirke. Forfatter til lærebøger om liturgisk orgelspil. Organist ved Sct. Mariæ Kirke, Helsingør.

 

Kontakt: Angelica Asp, anglarasp@gmail.com / 60 80 43 62
Følg Violon-Banden på facebook:
www.facebook.

 

 

 

TROELS SVENDSEN
STIFTER AF VIOLONBANDEN

 

Medlem af Det Kongelige Kapel 1965-87. I en årrække musikmedarbejder ved Danmarks Radio, nu tilknyttet internetradioen Den2Radio.dk. I mange år medlem af Collegium Musicum, København og Det 18. Århundredes Orkester, Amsterdam. Lærer i musikformidling ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Forfatter til den anmelderroste bog ”Det Kongelige Kapel – verdens ældste orkester”.
Troels Svendsen stiftede VIOLON-BANDEN i 1975 og det blev et dansk pioner-ensemble indenfor ideen med at spille på historiske instrumenter. Også med hensyn til formidling blev VIOLON-BANDEN banebrydende i en tid hvor oplysninger om musikken og dens tilblivelse var en sjældenhed ved koncerter.

 

 INDSPILNINGER MED VIOLONBANDEN

19 HEROIC

 

 

4 VIOLONBANDEN

 

Mogens Andresen